Kína - régen és ma

A Középső Birodalom múltja és jelene - történelem, kultúra, gazdaság, politika, szokások. Bármi, ami Kína.

Korábbi blog

Utolsó kommentek

  • Beatrice Xie: Qinghai-Tibet vasúti rendszer nevezzük magát az ég útnak. A természet szépsége a vasúti pálya mell... (2018.11.29. 04:08) Vasutak a világ tetején
  • rudai gyerek: Érdekes, hogy Franciaországban is ilyen magas arányban képviseltetik magukat a kínaiak. Egyébként... (2014.10.20. 11:38) Kínaiak a világban 2.
  • Chouwen: Érdekes módon 2000-es években az ország mindössze 50%-a (!) beszélte csak a putonghuát, ezt feltor... (2014.10.06. 18:01) Közbeszéd
  • Liping: @A nép fia: vonatfüggő. A régi blogon volt egy poszt a vonatokról illetve a jegyárakról, az alapjá... (2014.09.29. 13:33) Vasutak a világ tetején
  • Measurer: Természetesen a magaslati betegséget nem a 120 km/h vonatsebesség, hanem a hirtelen magasságváltoz... (2014.09.28. 22:49) Vasutak a világ tetején
  • Utolsó 20

Liping 2014.08.08. 12:02

Zheng He utazásai, avagy a kínai felfedezések kora

Kína a történelem során általában nem mutatott nagy érdeklődést a közvetlen szomszédságán túli területek iránt. A birodalom erejének függvényében alakított ki vazallus államokat a perifériákon, de kevés kivételtől eltekintve meg sem próbálta azokat ténylegesen ellenőrizni, s beérte uralmának szimbolikus elismertetésével.

Volt azonban egy rövid időszak, amikor meglepően kíváncsian, s az erőforrásokkal sem fukarkodva vágtak neki a tengereknek, s a nagy nyugati hajósokat jócskán megelőzve kevés híja volt annak, hogy Kína fedezze fel a világot.

A történet főszereplője Zheng He admirális volt.

 

 

A 14. század közepén színre lépő Ming-dinasztia az utolsó volt az etnikailag han (kínai) uralkodóházak sorában, bukásukra 1644-ben került sor a mandzsuknak köszönhetően. Az 1400-as évek elején azonban még nagyon is erejük teljében voltak, s egy kivételes császár, Yongle uralma alatt a korábbiaktól merőben szokatlan érdeklődés alakult ki a tengeri utazások iránt.
Yongle a Ming-ház legsikeresebb császárának nevezhető, a Ming-Kína uralma alá hajtotta Vietnam északi részét, s befolyása alá vonta a Koreai-félszigetet is.

Ming_Dynasty_1415.png

A Ming-Kína kiterjedése Yongle alatt, 1415-ben

 

Zheng He, a későbbi admirális muszlim, nemzetiségi gyermek volt a mai Yunnan tartományban. A beözönlő Ming-csapatok, a kor szokásainak megfelelően a lakosság fiúgyermekeiből eunuchokat válogattak, így került ő is az akkor még Nanjingban székelő udvarba. Yongle ebben az időben herceg volt, a trónért folytatott küzdelmében Zheng He is aktívan segédkezett, ennek köszönhetően végül udvari főeunuchhá nevezték ki.

Idővel Yongle megbízásából a kor messze legnagyobb hajóhadát, az ún. kincses flottát vezetve szelte keresztül-kasul Dél- és Délkelet-Ázsiát, Arábiát, s még a kelet-afrikai partokat is.

 

zheng-he-flagship-columbus.jpg

A zászlóshajó vs. Santa Maria

 

Az első expedícióra 1405-ben került sor. A 27000 (!) embert szállító, több mint 300 hajóból álló flotta technológiailag magasan verte az összes konkurensét, s vezérhajók mérete (cirka 150 méteres hossz) mellett a közel száz évvel később Amerika felé tartó Santa Maria eltörpült. A kínai hajók már ekkoriban használtak vízhatlan rekeszeket, trapéz alakú vitorláik pedig lehetővé tették az ellenszélben való hajózást is. 
A hatalmas méretek rengeteg ember és ajándék szállítását tették lehetővé, de jelentőségük még abban is állt, hogy a legénység élelmezését - a nagy mennyiségű tartós élelmiszer mellett - a hajókon termelt növényekkel elégítették ki. Skorbut nem is lépett fel.

A rendszerint 1-2 éves utazásokból hét került dokumentálásra, ezek során a kincses flotta bejárta Malakkát, Jávát, az indonéz szigetek jó részét, Ceylont, Indiát, a Maldív-, Andamán- és a Laksadíva-szigeteket, a Hormuzi-szorost, Ádent, s a kelet-afrikai partot: Mogadishut és a mai Kenyát, Tanzániát és feltehetően Madagaszkárt is.

Míg az európai hajósok hódítani és területeket szerezni indultak útnak, addig a kínai hajók célja a tengeri kereskedelem fellendítésén és ellenőrzésén túl elsősorban diplomáciai jellegű volt. Az ajándékokkal dugig rakott hajókkal távoli birodalmakat kerestek fel, ahonnan különlegességekkel (a legextrémebb példa az udvarba hurcolt zsiráf volt), s vazallusi hódolatokkal tértek haza, s nagy számban hordtak követeket is, akiket aztán a hajók visszafordultával - ez néha 1-2 évig is eltartott - vittek is haza. Gazdasági értelemben valószínűleg kisebb hasznot hajtott, elsősorban presztízscélokat és elrettentést szolgált, de eredményei között szerepel még, hogy a kínai partok mentén visszaszorította a japán kalóztámadásokat is.

144620-004-60652ABF.gif

A negyedik, legtovább jutó utazás

 

 Az utazásoknak végül Yongle halála vetett végett. Kína ismét elfordult a tengerektől, s a külkereskedelem is töredékére esett vissza. A fokozódó kalóztámadások miatt a flotta maradékát is visszavonták a jól védhető kikötőkbe, s a feljegyzések nagy részét is megsemmisítették.

Ez utóbbi tény miatt számos elmélet kering Zheng He utazásainak kiterjedtségéről. Bár a tengerészek dokumentálták az utazásokat, s térképeket is készítettek, a papírok közül alig élte túl néhány a pusztítást. Afrikai keleti partvidékén egész biztosan jártak, ezt néhány kínai és koreai korabeli térképen túl megerősítik a modern kori DNS-vizsgálatok eredményei is. Ezek igazolják, hogy a legénység egy része nem tért vissza, s utódaik ma is fellelhetőek Kelet-Afrikában.

zheng-he-treasure-ship-nanjing-small.jpg

Replika Nanjingban. Ilyenek lehetettek Zheng He nagy hajói

 

Egyes teóriák szerint Zheng He eljutott Afrika délnyugati partjaira is, a legmerészebbek szerint pedig még Amerikába és Ausztráliába is, de ezen feltételezések egyelőre nem nyertek tudományos legitimációt.
Annyi biztos, hogy megtehették volna mindezt, s kizárólag az udvar döntése parancsolt megálljt.

 

Hogy mégsem Kína fedezte fel a világot, az alighanem alapjaiban változtatta meg a bolygó későbbi történetét.

 

Címkék:kína yongle zheng he ming-dinasztia kelet-afrika 10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zhongguo.blog.hu/api/trackback/id/tr796580605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

firg_firg 2014.08.09. 12:26:55

Erdekes cikk, koszonet erte. Felfedezni es gyarmatositani ket kulon dolog, szoval lehet akkor se valtozott volna sok minden ha epp ok fedezik fel.

egyenlítő 2014.08.09. 13:13:14

Úgy olvastam (és láttam egy TV filmben), hogy az utolsó expedíció idején leégett a császári palota. A papok szerint ez a külföldi utazások és terjeszkedés következménye volt (nem tetszett az isteneknek), ezért megsemmisítették a hajókat és a feljegyzéseket. Betemették a dokkokat, ahol a hajók készültek. Az egyikben még megtalálták egy félbehagyott hatalmas hajó maradványait is.

recommented 2014.08.09. 13:13:22

Cseng Ho (Zheng He más ejtéssel-átírással) címmel a National Geographic is jelentetett meg róla könyvet sok jó fotóval. Az Alexandrában talán még most is van belőle leárazva, elég lassan fogyhatott, pedig megéri.

Mészáros Laci 2014.08.09. 13:40:28

különös, hogy a nyugati civilizáció számára volt valami hajtóerő, amiért nem hagyták abba a világ felmérését és meghódítását. a kínaiak pedig Yongle halálakor egyszerűen csak abbahagyták, sőt, megsemmisítették az utazások emlékeit is. mi lehet a különbség oka?

A nép fia 2014.08.09. 15:55:57

@Mészáros Laci: A kérdés megérne egy doktori disszertációt. Az alapvető mentalitásban gyökerezhet a probléma. Vannak elképzeléseim, de nem szeretnék butaságokat írni.

cenzuratroll bosszanto 2014.08.09. 17:19:09

Látod komám, ezért röhögök én mindig, amikor a felsőbbrendű nyugat veri magát a Sántamaris és a nagy "felfedezők" miatt.

Conan The Librarian 2014.08.09. 19:50:11

Ekkora, és ilyen szinten megtervezett hajókban szerintem simán benne lehet a potenciál, hogy bárhova elvigyék a legénységet. Nem lepődnék meg, ha egy nap az Ausztrália-Amerika teóriák is beigazolódnának.

Drizari 2014.08.10. 05:14:17

@cenzuratroll bosszanto: én meg amikor a magyar veri magát a Kurultaj miatt.

rudai gyerek 2014.08.12. 18:52:56

Kína itt követte el történelmének legnagyobb baklövését: amikor a bezárkózást választotta a további felfedezések helyett.

Több, mint egy évszázad előnnyel rendelkeztek volna az európaiak (portugálok, spanyolok) előtt, s ebben az esetben ma egy másmilyen világban élnénk.

sebi77 2014.08.13. 20:30:24

@Mészáros Laci: Kína számára a központi téma mindig is az egység létrehozása és fenntartása volt (tkp. még ma is), a külvilágra kevés energiájuk maradt. Hasonló okokból maradt le a gyarmatosításban pl. No. és Fro. Angliához képest.
süti beállítások módosítása